Qapter is de meest geavanceerde schadevastlegging software in de markt. En dé standaard binnen de schadeherstelsector. Dat willen we zo houden. Vandaar dat we continu werken aan verbetering. Dat doen we door goed te luisteren naar onze klanten, de gebruikers van Qapter.

“Schadeherstellers werken dagelijks met Qapter. Zij komen met ideeën en wensen waar wij mee aan de slag gaan”, vertelt Jurgen van Eldik, product owner van Qapter bij Solera. “De rode draad in alle vernieuwingen is gebruikersgemak, efficiency en dus ook tijdsbesparing. Zo optimaliseren we Qapter. Dat is een continue proces.”

Buiten naast de auto of op locatie bij de klant een dossier laden, voertuiginformatie ophalen, schade registreren en foto’s maken, het kan straks nog makkelijker met Qapter Cache. De mobiele versie van Qapter komt eraan!

Dezelfde grafische weergave, hetzelfde navigatiemenu, dezelfde functies en dezelfde frisse en moderne look & feel als Qapter. Met Qapter Cache voor mobile devices maakt Solera de meest geavanceerde schadevastlegging-software in de markt mobiel. “Qapter Cache haalt de voertuiginformatie en vervolgens kan je naast de auto met de grafische weergave de schade vastleggen. Eigenlijk precies zoals je gewend bent in de desktopversie van Qapter”, vertelt Jurgen van Eldik, productowner van Qapter.

Offline werken

Omdat Qapter Cache ook alle dossiers kan opslaan, is het mogelijk om buiten bereik van wifi van meerdere voertuigen achterelkaar de schade vast te leggen. Jurgen: “Daarbij hoef je niet binnen het bereik van je bedrijfsnetwerk te zijn. Qapter Cache werkt offline en slaat de gegevens lokaal op je iPad of Android tablet. Je kunt dus geen gegevens verliezen. Op het moment dat je weer binnen bereik van je bedrijfsnetwerk komt, gaan de opgeslagen gegevens automatisch je backoffice-systeem in.”

Foto’s

Ook foto’s worden lokaal opgeslagen en automatisch aan het dossier toegevoegd als er weer verbinding is met het bedrijfsnetwerk. Jurgen: “Nieuw is daarnaast de mogelijkheid om foto’s te maken van een specifiek onderdeel. Zo wordt een foto van een kapotte deurspiegel daadwerkelijk gelinkt aan de te vervangen spiegel. Met een klik op de spiegel komt dan ook de foto weer naar voren.”

De verwachting is dat Qapter Cache begin volgend jaar beschikbaar komt.

IMG_2717.JPG

Uitbreiding standaard functionaliteiten

Nieuwe tool: snelle vastlegging

Het vastleggen van schade met Qapter kan nu nog sneller en efficiënter dankzij de nieuwe functionaliteit ‘snelle vastlegging’.

Hoe werkt het? Klik op de nieuwe menuknop snelle vastlegging, selecteer een reparatiemethode en klik vervolgens achterelkaar op de onderdelen die voor die reparatiemethode in aanmerking komen.

Achterelkaar

“Stel ik heb flinke schade aan de linkerzijde van een auto”, geeft Jurgen als voorbeeld. “Dan selecteer ik de reparatiemethode vernieuwen en ik selecteer de linkerzijde van de auto. Vervolgens klik ik achter elkaar alle onderdelen aan die vervangen moeten worden. Ik hoef dus niet meer per onderdeel een reparatiemethode aan te geven. Dat bespaart een calculator heel veel tijd.”

Razendsnel

Deze razendsnelle mogelijkheid is er voor alle reparatiemethoden zoals bijvoorbeeld bijbehorende werkzaamheden. Jurgen: “Je kunt ook ‘linkerzijde’ en ‘geen autozijde’ selecteren. Dat is makkelijk als je schade wilt vastleggen bijvoorbeeld aan de voorkant én aan de linkerzijkant.

Wel of geen bijbehorende materialen?

Veel fabrikanten beschrijven bijbehorende materialen bij bepaalde reparaties. Die heb je in de praktijk echter niet altijd nodig. Met één druk op de knop voorkom je voortaan dat ze in je calculatie terechtkomen.

Stel je gaat een ruit vervangen. Onder de nieuwe menuknop ‘onderdelen samenstelling’ staat voortaan niet alleen het hoofdonderdeel wat je nodig hebt: de ruit. Je vindt er ook een overzicht van bijbehorende materialen die de fabrikant meelevert, zoals bijvoorbeeld een kitsetje, een snijdraad, een afstandsstuk en een reinigingsmiddel. Jurgen: “Vaak heb je als hersteller een of meerdere van die extra materialen niet nodig. Door middel van een simpel vinkje kan je ervoor kiezen om per materiaalonderdeel aan te geven of het opgenomen moet worden in de calculatie. Je hoeft daar dus geen extra handelingen meer voor te doen.”

Maak je eigen controlelijst

Iedere gebruiker kan voortaan de controlelijst van Qapter voor zichzelf op maat maken. En dus zelf bepalen welke informatie hij wel en niet wil zien.

Jurgen: “Wil je bijvoorbeeld wel of geen codenummer, uitgeschreven bewerking, kortingspercentage of prijs zien. Als gebruiker configureer je de controlelijst vanaf nu zelf. Zo maak je de controlelijst veel overzichtelijker voor jouw manier van werken en haal je er meer informatie uit.”

Bovendien wordt het mogelijk om op een bewerking te dubbelklikken en meteen tot op detailniveau aanpassingen te doen. “Tot voor kort moest je daar dieper Qapter voor in. Dat hoeft niet meer en dat bespaart dus weer tijd”

Kan ik die reparatietip wel of niet inzien?

Nu ook Honda en Kia in AudaID

AudaID is uitgebreid met de populaire merken Honda en Kia. Daarmee telt het voertuigen identificatiesysteem op basis van VIN data van fabrikanten voortaan 31 merken. Hiermee dekt het meer merken en modellen dan welk ander systeem op de markt.

Wie een kenteken in AudaID invoert, heeft in no-time alle uitvoeringsspecificaties van het voertuig beschikbaar. En kan ze meteen laden in backoffice-systemen als DWgo! en DW Pro. Voertuigidentificatie is uitermate belangrijk in het schadeherstelproces. Jurgen: “AudaID bespaart dan ook veel tijd bij het schadeherstel. Niet alleen bij het achterhalen van de voertuigspecificaties, maar ook in het schade-afwikkelingsproces, zoals bij onderdelenbestelling et cetera. Dat voortaan dus ook voor Honda en Kia-modellen.”

Populaire merken

Solera is blij de merken te kunnen toevoegen. Jurgen: “Daar verwachten we schadeherstellers een groot plezier mee te doen. Vooral Kia ’modellen zijn de laatste jaren populair. Er rijden er veel van rond in ons land. We hebben de modellen van de laatste acht à tien jaar in het assortiment opgenomen. We schatten dat die zo’n tachtig procent van de schadegevallen van die merken beslaan.” Dit zijn zeker niet de laatste merken die toegevoegd worden. Jurgen: “We zijn continu op internationaal niveau in gesprek met fabrikanten hoe we deze data kunnen ontsluiten naar schadeherstellers.”

‘Kunnen jullie niet duidelijk aangeven of een reparatietip van Thatcham of van de FOCWA komt? Dat scheelt ons een hoop tijd.’

Het was een verzoek van Qapter-gebruikers dat vaak terugkwamen waar we graag aan voldeden. Tot voor kort was namelijk niet zichtbaar of het een reparatietip van Thatcham of FOCWA betrof. Lastig, want de reparatietips zijn alleen in te zien voor herstellers die een onderliggend abonnement hebben bij een of beide bronnen. Er zijn een paar klikken nodig om de tip op je scherm te krijgen. Jurgen: “Als dan uiteindelijk blijkt dat de reparatietip niet voor jou bestemd is, omdat je geen abonnement hebt, dan is dat zonde van de tijd. Daarom wordt nu de herkomst van de bron duidelijk weergegeven. Heb je een abonnement? Dan weet je dus dat je de tip in kunt zien.”

Onderzocht wordt of in de toekomst ook extra reparatie-informatie van fabrikanten zelf toe te voegen is aan Qapter.

ADAS-systemen
(Assistentiesystemen)

Solera heet de uitvoeringsspecificaties van ADAS-systemen duidelijker gegroepeerd, zodat het overzichtelijker is voor de calculator.

Auto’s zitten steeds voller met geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen. Bij het vastleggen van de schade is het belangrijk te weten of een onderdeel een ADAS-systeem bevat. Want dat kan bij een simpele schade toch meerwerk betekenen. “Ook al lijkt een camera op een te herstellen onderdeel niet beschadigd, hij zal toch getest en mogelijk gekalibreerd moeten worden.”, geeft Jurgen als voorbeeld. “Dat wil je als schadehersteller dan ook het liefst direct opnemen in je schadevastlegging, zodat je deze kosten uiteindelijk niet vergeet door te berekenen”

Goed zichtbaar

Camera’s, sensoren, radar en andere onderdelen van ADAS-systemen zijn voortaan binnen Qapter goed zichtbaar op de grafische weergave van het automodel. “Klik op een spiegel en je ziet ook de camera die erop zit verschijnen; klik op een bumper en je ziet meteen de sensoren erachter”, aldus Jurgen. “Je hoeft dus niet binnen Qapter te bladeren. Dat scheelt veel tijd en voorkomt dat je herstelhandelingen en materialen vergeet in de calculatie.”

 
dw-central.png

DW Central 2.0:

hoe staat jouw bedrijf ervoor?

Roep op elk scherm presentaties over je bedrijfsprocessen op. Wat is de omzet per activiteit? Hoeveel dossiers zijn er per categorie? Welke dossiers staan al langer open in geld en uren? Het zijn vragen die belangrijk zijn voor de beheersing en aansturing van bedrijfsprocessen. Solera gaat managementinformatie in grafische overzichten en dashboards zichtbaar maken.

“In DW Pro kun je nu al verschillende rapportages uitdraaien. Die staan vol met gedetailleerde gegevens. Het kan echter tijdrovend zijn om daaruit de juiste managementinformatie te halen en de uitkomsten van de verschillende rapportages met elkaar in verband te brengen. Veel schadeherstellers komen daar in de “waan van de dag “simpelweg

niet aan toe”, weet Jurgen van Eldik, product owner bij Solera. “Wij gaan ze daarbij helpen met DW Central 2.0”.

Grafische weergave

Met de juiste managementinformatie zijn bedrijfsprocessen beter te beheersen en aan te sturen. Jurgen: “We werken aan een tool waarbij managementinformatie en klanten KPI’s grafisch in dashboards worden weergegeven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een scherm met meerdere metertjes, waarop je direct ziet hoe verschillende bedrijfsprocessen ervoor staan.”

Actuele situatie

Met de juiste managementinformatie zijn bedrijfsprocessen beter te beheersen

De nieuwe (online) tool wordt gekoppeld aan DW Pro en haalt daaruit ook de benodigde cijfers en informatie. Via DW Central 2.0 is terug te kijken naar behaalde resultaten in het verleden. Ook is het mogelijk een snel overzicht te krijgen van de actuele situatie. “Met die informatie kan je bedrijfsprocessen voor de langere termijn aansturen, maar ook per dag. Als je in één overzicht ziet welke auto’s er binnen komen in uren en je hebt plotseling een zieke medewerker, kan je daarop acteren en direct maatregelen nemen. Dan word je aan het eind van de dag niet naar verrast”, stelt Jurgen.

Langs bij schadeherstellers

De komende maanden wordt DW Central 2.0 verder ontwikkeld. Jurgen: “Daarvoor gaan we langs bij schadeherstellers. Wij willen van hen weten aan welke managementinformatie ze behoefte hebben om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren.”