Wij hebben u in november geïnformeerd over de veranderingen vanaf 1 januari 2020 als gevolg van de overgang van Digitale Paspoorten naar eHerkenning. Onderstaand leest u een update met betrekking tot dit onderwerp.

Overdracht uitgifte Digitale Paspoorten naar Digidentity uitgesteld

De overdracht van het aanvragen, verlengen en opzeggen van Digitale Paspoorten naar Digidentity is uitgesteld. Hierdoor kunnen alle betrokken partners  deze transitie zorgvuldig voorbereiden. Digidentity en Solera informeren u zodra de definitieve overdrachtsdatum bekend is.

Toegang tot Solera diensten met eHerkenning

In 2020 blijven alle Solera diensten op de gebruikelijke manier met een Digitaal Paspoort toegankelijk. Voor de aanvraag en verlenging van een Digitaal Paspoort/Bedrijfscertificaat is in 2020, na de overdracht naar Digidentity, echter al wel een eHerkenning van Digidentity nodig.

Op dit moment wordt de infrastructuur van Solera aangepast zodat Solera diensten toegankelijk worden met eHerkenning. De uitrol over de diensten zal stapsgewijs plaatsvinden. We verwachten dat de eerste diensten in april beschikbaar komen voor toegang met eHerkenning.

Solera ontwikkelt ook een nieuw selfservice portaal, waarin de beheerder van uw bedrijf de rechten van uw medewerkers voor toegang tot Solera diensten kan beheren (nieuwe rechten toekennen, wijzigen, intrekken). Ook dit is naar verwachting in april beschikbaar.

We zullen een aantal klanten benaderen om een testperiode in te gaan, zodat u en wij zeker weten dat de transitie niet tot verstoring in de dagelijkse processen zal leiden. Daarna kunnen klanten desgewenst eerst een testperiode doen met bijvoorbeeld hun systeem- of applicatiebeheerders, voordat tot uitrol naar medewerkers wordt overgegaan.

Tegelijk met de planning van het beschikbaar komen van de verschillende diensten zullen we ook aangeven welke aanpassingen u dient te doen in uw systemen. Dit zal veelal beperkt blijven tot het wijzigen van de url van de dienst die u wilt gebruiken.

Alle Solera diensten, of zijn er uitzonderingen?

Een aantal diensten van Solera maakt op dit moment geen gebruik van Digitaal Paspoort als authenticatiemiddel. Als voor deze diensten alsnog eHerkenning vereist gaat worden, dan zullen wij de betrokken klanten hier tijdig over informeren. Dat geldt ook voor eventuele andere wijzigingen in de toegang tot deze diensten.

Welk level eHerkenning?

Voor diensten waarmee vertrouwelijke informatie of persoonsgegevens ontsloten worden zal Solera eHerkenning level 3 vereisen. Dit sluit aan bij wat onder andere verzekeraars en de belastingdienst vereisen. Mogelijk zal voor enkele diensten een lager niveau nodig zijn. Als u voor u of uw medewerkers nu al eHerkenning wenst aan te vragen, dan kunt u overwegen om dit altijd op level 3 te doen, om te voorkomen dat u voor bepaalde diensten alsnog een nieuwe aanvraag voor een hoger niveau moet doen.

Meer informatie

Uitgebreide informatie vindt u ook op https://solera.nl/eherkenning. Daar kunt u ook uw vragen stellen als u de gezochte informatie niet kunt vinden. 

Voor zover u dat nog niet gedaan heeft verzoeken wij u op deze webpagina de contactpersoon binnen uw organisatie aan te melden, voor verdere afstemming en om deze persoon ook de eHerkenning nieuwsbrief te laten ontvangen.