In de week van 10 tot 14 augustus hebben we al onze klanten die gebruik maken van Digitale Paspoorten geïnformeerd over de acties die nodig zijn vóór 1 oktober 2020.

Als beheerder voor uw bedrijf van het Self Service Portaal van Solera heeft u hier een belangrijke en onmisbare rol in.

Achtergrond
U weet ongetwijfeld van de migratie van Digitaal Paspoort naar eHerkenning, die per 1 september a.s. zal starten. Deze transitie wordt nu beïnvloed door een technisch issue met certificaten. Dit issue heeft wereldwijd impact op vele technologie platformen en is niet gerelateerd aan Solera technologie. Door dit issue moeten alle bestaande Digitale Paspoorten vóór 1 oktober 2020 worden ingeruild voor een nieuw Digitaal Paspoort en/of eHerkenning.

Wij willen u bij deze transitie ondersteunen en informeren u hierbij over te ondernemen acties door u als portaalbeheerder en – op hoofdlijnen – door de gebruikers van Digitale Paspoorten in uw bedrijf. Deze acties zijn noodzakelijk om met zo min mogelijk impact gebruik te kunnen blijven maken van de diensten van Solera Nederland en van andere partijen die het Digitale Paspoort gebruiken als toegangsmiddel.

Samengevat: alle bestaande Digitale Paspoorten dienen vóór 1 oktober 2020 te zijn ingeruild voor een eHerkenning niveau 3 en/of een nieuw Digitaal Paspoort, waarbij de combinatie van Digidentity (“de Digidentity bundel”) in veel gevallen de beste is.


Wij adviseren u om zo spoedig mogelijk de volgende acties uit te voeren:

  1. Zorg dat u, of één of meer van uw collega’s, bedrijfsbeheerder wordt in het portaal van Digidentity

  2. Zorg dat u bij Solera alle benodigde rechten heeft als beheerder in het nieuwe Solera Portal: https://portal.solera.nl

  3. Stem met uw werkgever af welke optie voor uw bedrijf de voorkeur heeft: eHerkenning, Digitaal Paspoort inruilen of beide (de bundel)

  4. Ondersteun de medewerkers van uw bedrijf bij deze transitie en zorg dat ze de juiste rechten hebben / houden voor Solera diensten

  5. Ondersteun nieuwe medewerkers van uw bedrijf bij het verkrijgen van eHerkenning en eventueel een Digitaal Paspoort en zorg dat ze de juiste rechten krijgen voor Solera diensten

    Zoals aangegeven, oude paspoorten zijn vanaf 1 oktober niet meer te gebruiken!

Ad 1. Digidentity bedrijfsbeheerder

  • Elke bedrijf waarvan medewerkers een eHerkenning willen aanvragen bij Digidentity en/of een Digitaal Paspoort willen aanvragen of inruilen, dient bij Digidentity een Digidentity bedrijfsbeheerder te laten registreren.

  • Deze bedrijfsbeheerder is iemand die zelf minimaal eHerkenning niveau 3 van Digidentity heeft

  • De bedrijfsbeheerder dient

    • Aanvragen voor eHerkenning voor het bedrijf goed te keuren

    • in de eHerkenning dienstencatalogus medewerkers te machtigen op de diensten van Solera Nederland: “Dienst voor authenticatie” en “Dienst voor registratie”. Beide zijn nodig!

  • in de Digidentity catalogus medewerkers te machtigen om een Digitaal Paspoort aan te vragen / in te ruilen

  • Digidentity zal u binnen enkele dagen in meer detail over de benodigde acties informeren.

Ad 2. Solera Portaal beheerder Self Service Module

  • Huidige beheerders van het Solera Self Service Portaal kunnen vanaf 17 augustus inloggen in het vernieuwde Solera Portaal (https://portal.solera.nl) en kunnen daar ook beheerder worden.

  • Zowel voor portaalbeheerders als voor medewerkers adviseren we om eerst te zorgen dat alle rechten goed staan ingeregeld, zowel voor de beheerdersrol als voor de toegang tot applicaties. En daarna pas in te loggen in de applicaties die u wilt gebruiken

  • De eerste keer dat u met eHerkenning inlogt, dient u de benodigde accounts aan te maken en één daarvan te koppelen aan uw Digitaal Paspoort; uw rechten worden daarmee automatisch “gekoppeld”, ook die van beheerder.

  • Let op dat het KvK nummer van de eHerkenning gelijk moet zijn aan het KvK nummer van het aangeboden Digitaal Paspoort.

  • Als voor uw bedrijf meerdere organisaties / klantnummers bij Solera bekend zijn, dan kunt u de rechten van uw Digitaal Paspoort aan slechts één account koppelen, nl. van de organisatie waar het aangeboden Digitaal Paspoort aan gekoppeld is

  • Voor andere accounts / organisatie onderdelen dient u uw rechten opnieuw aan te vragen c.q. in te regelen:

    • U vraagt, waar gewenst, eerst de beheerdersrol aan voor de andere organisatieonderdelen met dit formulier

    • Daarna kunt u uzelf rechten geven tot Solera diensten bij de organisaties waarvoor u beheerder bent geworden

  • In het nieuwe Solera Portal kunt u als beheerder gebruiksrechten van Solera diensten aan uw medewerkers (met een eHerkenning niveau 3 of een Digitaal Paspoort) toekennen of intrekken.

  • Vanaf 24 augustus is een handleiding voor het nieuwe Solera portaal beschikbaar in onze kennisbank

Ad 3. Keuze van uw bedrijf

  • Omdat medewerkers u mogelijk om advies vragen bij de aanvraag voor eHerkenning of het inruilen van het Digitaal Paspoort, is het goed te weten welke keuze uw werkgever maakt:

    • De bundel eH3 + Digitaal Paspoort

    • Alleen eH3

    • Alleen inruilen Digitaal Paspoort met eenvoudige registratie

  • Als gekozen wordt voor inruilen Digitaal Paspoort met eenvoudige registratie, terwijl uw medewerkers geen eH3 hebben, dan moeten zij in 2021 alsnog een eH3 aanvragen om ook in 2022 in diensten van Solera of andere partijen in te kunnen loggen.

  • Inloggen met een eH3 van een andere provider is ook mogelijk. Om een Digitaal Paspoort aan te vragen is altijd een eH3 van Digidentity noodzakelijk; voor de inruil van bestaande paspoorten kan gekozen worden voor de vereenvoudigde registratie.

Ad 4. Ondersteunen van medewerkers in de transitie en borgen continuïteit van rechten tot Solera diensten

  • Als beheerder zult u waarschijnlijk als één van de eersten van uw bedrijf een eHerkenning aanvragen en uw Digitaal Paspoort inruilen

  • Daarmee kunt u uw medewerkers / collega’s ondersteunen als zij met vragen over dit proces bij u komen

  • Elke medewerker die met eHerkenning op de Solera diensten wil inloggen, dient hetzelfde traject van aanmaken van één of meer account(s) te doorlopen. Daarna het koppelen van bestaande DP rechten aan één van de accounts en de rechten op de andere accounts aanvragen.

  • Nieuw aangevraagde rechten dient u toe te kennen of af te keuren.

Ad 5. Ondersteunen van nieuwe medewerkers en toekennen van rechten

  • Nieuwe medewerkers of medewerkers die geen paspoort hebben vóór 1 september 2020, dienen een eHerkenning 3 te hebben en eventueel een Digitaal Paspoort

  • De eH3 mag van elke provider zijn, maar om een Digitaal Paspoort aan te vragen is een eH3 van Digidentity nodig. Daarom verdient in veel gevallen de bundel van Digidentity met eH3 + Digitaal Paspoort de voorkeur, zodat er de grootste zekerheid is in alle diensten in te kunnen loggen.

  • Elke medewerker die met eHerkenning op de Solera diensten wil inloggen, dient hetzelfde traject van aanmaken van één of meer account(s) en koppelen bestaande rechten van een DP aan één van de accounts te doorlopen. En daarna de rechten op de andere accounts aan te vragen.

  • Aangevraagde rechten dient u toe te kennen of af te keuren.

Vervolgstappen in de communicatie
Solera Nederland zal de volgende communicatie verzorgen:

  • Informeren van al uw medewerkers met een Digitaal Paspoort over de eventuele wijziging in toegang tot Solera diensten.

Digidentity zal de volgende communicatie verzorgen:

  • Informeren van de huidige portaalbeheerders bij Solera Nederland hoe zij bij Digidentity bedrijfsbeheerder kunnen worden (na goedkeuring KvK bevoegde).

  • Informeren van alle houders van Digitale Paspoorten hoe zij een eHerkenning kunnen aanvragen en daarmee ook hun Digitale Paspoort kunnen inruilen.

Toegang tot diensten van Solera Nederland
Zoals eerder gecommuniceerd zullen de diensten en applicaties van Solera (en van andere aanbieders) fasegewijs toegankelijk worden met eHerkenning.

De toegangsmogelijkheden zullen o.a. daardoor verschillend zijn voor diverse applicaties. Ook zal er een verschil zijn tussen medewerkers die vóór 1 september 2020 al een Digitaal Paspoort hadden en nieuwe medewerkers.

De mogelijkheden die er per 1 september zijn:

Alle Solera producten die niet in de volgende kolommen genoemd worden

Roydata, AudaInsight

ATOSI.nl, MSportaal, Polis-Check, Support.solera.nl

Medewerkers die vóór 1/9/2020 al een DP hebben

eHerkenning3
Nieuw DP

Nieuw DP

Nieuw DP
Username/
wachtwoord

Nieuwe medewerkers

eHerkenning3

Nieuw DP

Nieuw DP
Username/
wachtwoord

 

Achtergrond security issue Digitale Paspoorten
Uitgebreide informatie over de achtergrond van het issue met de Digitale Paspoorten kunt u lezen in het persbericht dat door SIVI in samenwerking met Digidentity is opgesteld:
https://www.sivi.org/actueel/persbericht-vervangen-digitale-paspoorten-noodzakelijk-voor-1-oktober-2020/

Met vriendelijke groet,
Solera Nederland B.V.